Onderwijs op de Bloeikas | |
Pedagogische opdrachtOp de Bloeikas bieden we een veilige inclusieve omgeving waar leren, nieuwsgierigheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid centraal staan, zodat wij samen kunnen groeien en bloeien.
Pedagogisch huis: 'Onze pedagogische kas'Op onze school werken we vanuit het Pedagogisch Huis (zie afbeelding hiernaast): een visueel model dat onze gezamenlijke, pedagogische visie weerspiegelt. Deze visie is ontwikkeld door het hele team en vormt de basis voor ons dagelijks handelen. Het fundament van het Pedagogisch Huis bestaat uit ons mens- en wereldbeeld, kernwaarden en pedagogische grondhouding. Hiermee leggen we een stevige basis voor een veilige en stimulerende leeromgeving. Op schoolniveau (de begane grond) zorgen we voor duidelijke afspraken en een gemeenschappelijke taal. Dit bevordert een consistente aanpak en een vertrouwde omgeving voor alle leerlingen. Op groepsniveau (de eerste verdieping) stemmen leraren hun aanpak af op de specifieke behoeften van hun klas. Ze richten zich op groepsvorming, didactiek en pedagogiek, passend bij de leeftijd en ontwikkeling van de leerlingen. Op individueel niveau (de zolder) richten we ons op preventieve ondersteuning. We halen tijdig expertise in huis en organiseren ons onderwijs zo, dat meerdere kinderen van de geboden ondersteuning kunnen profiteren. Het Pedagogisch Huis hangt op diverse plekken in onze school en maakt in één oogopslag zichtbaar waar we als school voor staan en hoe we samen werken aan de ontwikkeling van elk kind.
Binnen onze visie werken we met vier kernwoorden: VerantwoordelijkheidLeerlingen zijn medeverantwoordelijk voor hun eigen leerproces, ze hebben gedeeld eigenaarschap. De leerling geeft samen met de leerkracht sturing aan het leerproces: er wordt gewerkt met een adaptieve leeromgeving waarbinnen –aan de hand van de leerlijnen- eigen doelen gesteld worden. De leerkracht geeft coachend sturing aan dit proces en voert kindgesprekken. Ouders worden middels driehoeksgesprekken door de leerling en leerkracht meegenomen in de ontwikkeling. VertrouwenLeerlingen, ouders en leerkrachten komen samen om te leren, te werken en te ontdekken met als uitgangspunt de leef- en belevingswereld van de leerling. Binnen een goed pedagogisch klimaat wordt gemeenschappelijk, in een veilige en fijne omgeving, aan de ontwikkeling van het kind gewerkt. Uitgangspunt hierbij is de erkenning en herkenning van de verschillen tussen mensen: hierin ligt de kans om met en van elkaar te leren. Leerlingen worden door het verwerven van kennis en vaardigheden optimaal voorbereid op de moderne samenleving. NieuwsgierigheidLeerlingen zijn actief bezig met hun leerproces. In de onderbouw is spel de leidende activiteit, dit wordt opgevolgd door onderzoekend leren in de midden-/bovenbouw. Leerlingen krijgen de ruimte om spelenderwijs te ontdekken en te leren: spelen versnelt de aanleg van nieuwe verbindingen in de ontwikkelende hersenen. De natuurlijke nieuwsgierigheid is uitgangspunt voor het leren: vanuit de eigen ervaring en beleving. Leerlingen leren verbanden te leggen tussen wat ze leren op school en de wereld om hen heen: leren gebeurt in samenhang. Leerkrachten stimuleren een onderzoekende houding waarin zelfstandig denken en handelen centraal staan: leren van en met elkaar. Bewust & bewegenIn het onderwijs is bewegend leren geïntegreerd en er wordt structureel aandacht besteed aan gezonde voeding. Leerlingen leren kritisch te denken en zich bewust te zijn van hun eigen verantwoordelijkheid bij het maken van keuzes. Hierbij wordt het vermogen om zelfstandig te komen tot weloverwogen en beargumenteerde afwegingen, oordelen en beslissingen gestimuleerd. |
|
Samen groeien en bloeien! |
IKC de BloeikasKemphaanweg 1
| de BloeikasOver de Bloeikas | GroepenGroepen 1&2
Zoeken | PraktischOpeningstijden |
Locatie | Neem gerust contact met ons op |