• Over de Bloeikas
  • Wat is een IKC?
  • IKC-lied
  • Onderwijs
  • Opvang
    • Kinderdagverblijf
    • Peuterschool
    • Buitenschoolse opvang
  • Bibliotheek
  • Muziekschool
  • Hobbyclub
  • Openingstijden
  • Vakantie & studiedagen
  • Verlof en absentie
  • Schoolgids
  • Ouderapp Kwieb
  • Klachten en suggesties
  • Medezeggenschapsraad
  • Ouderraad
  • Leerlingenraad
  • Identiteitscommissie
  • Groepen 1 & 2
  • Groepen 3 & 4
  • Groepen 5 & 6
  • Groepen 7 & 8
  • Onderwijs de Bloeikas
  • Kinderopvang Kappio

1+1=3

 

 

IKC DE BLOEIKAS

Leren met en van elkaar. Dat is waar het bij IKC De Bloeikas om gaat. Het is de reden waarom we in 2020 het gebouw zo hebben ingedeeld dat we elkaar ontmoeten door het hele gebouw heen. Wat we nu, drie jaar later, merken is dat het werkt. Samen staan we sterk. En samen bieden we kinderen uit 't Zand en omgeving alle kansen op goed en uitdagend onderwijs.

Of het tijd is voor een volgende stap, de stap naar het worden van een samenwerkingsschool, dat zijn we nu aan het onderzoeken. We willen namelijk samen nog sterker staan. Gedurende dit onderzoek gaan er drie werkgroepen aan de slag om verschillende onderwerpen uit te werken.

Op deze pagina staat informatie over dat verkennende onderzoek naar het worden en zijn van een samenwerkingsschool. We nemen je er graag in mee en passen deze pagina dan ook regelmatig aan met nieuwe informatie.

Heb je vragen? Schroom dan niet en stel ze door ons te bellen of een mail te sturen naar: info@debloeikas.nl.

 

  • Wat is een samenwerkingsschool?
  • Hoe kom je tot een samenwerkingsschool?
  • Wat is het doel van de samenwerkingsschool?
  • Mooie opkomst bij ouderavond
  • FAQ
  • Nieuwsberichten

 

Tijdpad IKC de Bloeikas richting een samenwerkingsschool: 

Tijdpad samenlevingsschool IKC de Bloeikas


 

WAT IS EEN SAMENWERKINGSSCHOOL?

Een samenwerkingsschool is een school, waarin zowel het openbare karakter als de bijzondere identiteit een plaats krijgt. Een samenwerkingsschool ontstaat vanuit twee of meer scholen van verschillende grondslagen die gaan samenwerken en uiteindelijk één school vormen.

Er zijn wettelijke regels voor uitwerking en besluitvorming vastgelegd waaraan voldaan moet worden om een samenwerkingsschool te vormen. Zo kan een samenwerkingsschool alleen tot stand komen door een fusie en niet door oprichting. Natuurlijk mag de continuïteit van het onderwijsaanbod nooit in het geding zijn.

Belangrijk is dat er op een samenwerkingsschool goede afspraken worden gemaakt over hoe de beide identiteiten terug te zien zijn in de school. Deze afspraken worden geborgd en bewaakt door een wettelijk verplichte identiteitscommissie voor de school. Niet alleen de kinderen, ook de ouders en medewerkers van beide identiteiten moeten zich op de samenwerkingsschool thuis voelen.

Een samenwerkingsschool valt altijd onder één stichting, een schoolbestuur. Dat kan een stichting samenwerkingsbestuur, een stichting voor openbaar onderwijs of een stichting voor bijzonder onderwijs zijn.

Terug naar boven ^

 


 

HOE KOM JE TOT EEN SAMENWERKINGSSCHOOL?

Het vormen van een samenwerkingsschool kost tijd. Alle betrokken krijgen de tijd naar elkaar toe te groeien. Het vertrekpunt is om met betrokkenen de overeenkomsten en verschillen van beide scholen uiteen te zetten. Welke waarden en normen hanteren we? Hoe gaan we met elkaar om? En hoe doen we dat als we een samen een samenwerkingsschool zouden zijn?

De ervaring leert dat teams van een openbare en christelijke school op dit gebied vaak over heel veel punten hetzelfde denken. Elke samenwerkingsschool heeft de ruimte om uiteindelijk, passend bij alle wensen, een eigen invulling te geven aan het onderwijs en verschillende identiteiten.

Naast de identiteit wordt er ook uitgewerkt hoe de organisatie en het onderwijs samen vormgegeven wordt. Als er een goede uitwerking is, die wordt vast gelegd in een fusierapport, kunnen de bestuurders een voorgenomen besluit nemen wat ter instemming aan beide medezeggenschapsraden van de scholen wordt voorgelegd.

Na instemming door de medezeggenschapsraden zullen ook de Gemeente en het Ministerie besluiten nemen.

Terug naar boven ^

 


 

WAT IS HET DOEL VAN DE SAMENWERKINGSSCHOOL?

Voorop staat dat je als samenwerkingsschool meer mogelijkheden voor ieder kind realiseert, de onderwijskwaliteit versterkt, medewerkers optimaal inzet, praktische zaken beter organiseert en de financiële situatie verstevigt en vereenvoudigt. Hierbij in acht houdend ruimte te geven aan het behoud van het openbare karakter en de katholieke identiteit. Met als uiteindelijke resultaat samen sterk(er) te zijn.

Terug naar boven ^

 


 

MOOIE OPKOMST BIJ OUDERAVOND

Het was een mooie opkomst op donderdag 15 februari tijdens de ouderavond van IKC De Bloeikas, waar alle ouders en medewerkers van de Zandhope en de Sint Jozefschool voor waren uitgenodigd. Zij werden bijgepraat over het onderzoek naar de vorming van een samenwerkingsschool en de daaruit volgende groeimogelijkheden voor IKC De Bloeikas.

Binnen IKC De Bloeikas werken beide scholen steeds meer samen. Hoe er nog meer en beter samengewerkt kan worden, dat willen ze verder verkennen. Afgelopen weken is daarom het onderzoek gestart naar het vormen van één school.

Naast de uitleg over het waarom en hoe aan de hand van een presentatie en het delen van alle beschikbare informatie, was er alle gelegenheid om vragen te stellen en ideeën in te brengen. Tijdens dit onderzoek worden ook de ideeën en vragen van ouders en medewerkers meegenomen en beantwoord. 

Tot slot is de planning voor komende weken besproken en gingen de aanwezigen in groepen uiteen waarin ze werden bijgepraat over hoe het onderwijs, de identiteit en de organisatie er uit kunnen gaan zien als beide scholen samengaan. Binnen deze verschillende groepen werd  vervolgens constructief nagedacht en zijn er vele tips, tops en vragen opgeschreven. De komende weken worden deze uitgewerkt. 

Was je er niet bij en wil je wel meer weten? Klik HIER voor de presentatie.

Belangrijk voor nu is om met elkaar in gesprek te blijven en nieuwe informatie te blijven delen. Dat doen we via de website en de nieuwsbrief. Wordt vervolgd. Heb je in de tussentijd vragen of wil je iets delen? Loop gerust binnen bij Teske of Annika.

Terug naar boven ^

 


 

FAQ

Veel gestelde vragen.

 

  • Onder welk bestuur gaat de samenwerkingsschool vallen? En waarom? Wat betekent dat voor de medewerkers?

Als de samenwerkingsschool er gaat komen dan valt deze onder het schoolbestuur Stichting Sarkon. Daarvoor is gekozen omdat de Sint Jozefschool nu de grootste school is. Voor de medewerkers die nu in dienst zijn bij Stichting Surplus betekent dat er een vrijwillige overgang naar het schoolbestuur Stichting Sarkon is. In het fusierapport zijn de baangarantie en de bijhorende afspraken voor medewerkers opgenomen. 

 

  • Hoe groot wordt de groep van mijn kind straks? 

Wij streven op termijn naar een gezonde groepsgrootte van gemiddeld 25 kinderen per groep. 

 

  • Blijft mijn kind t/m groep 8 in dezelfde groep?

Dit is vooraf niet te zeggen, daarvoor werken we komende weken een aantal varianten uit. Het heeft namelijk met veel factoren te maken. Bijvoorbeeld met de groepssamenstellingen (combinatiegroepen/enkele groepen), de beschikbare medewerkers en de financiën.

 

  • Kunnen alle leerkrachten blijven werken?

Voor de komende twee jaar zijn hier afspraken voor de medewerkers over gemaakt en die zijn opgenomen in het fusierapport. Komende weken wordt er met alle medewerkers ook individueel gesproken over vragen en wensen. 

 

  • Hoe worden de vieringen gehandhaafd?

Iedereen is en voelt zich welkom op IKC De Bloeikas: je hoort erbij ongeacht je levensbeschouwing en/ of afkomst. De Bloeikas is een samenlevingsschool en is een afspiegeling van de maatschappij. We staan open voor, en respecteren andere meningen en invloeden. Er wordt een identiteitscommissie opgericht met personeel, ouders en leerlingenraad. 

 

  • Wanneer horen ouders wat de groepsindeling wordt?

We streven naar een bekendmaking rond eind mei. 

 

  • Wat gebeurt er als we geen samenwerkingsschool worden?

De Zandhope is al jaren een school die in stand gehouden is terwijl zij onder de opheffingsnormvan de gemeente is qua aantal leerlingen. Wij hebben als school goed kunnen draaien, omdat we met dit samenwerkingsproject bezig zijn. Financieel zijn wij hierin gesteund door ons bestuur. Als de Zandhope niet samen gaat met de Sint Jozefschool dan kan ze niet lang meer blijven bestaan en zullen we direct naar 3 en daarna naar 2 combinatiegroepen terug moeten.

 

  • Komt er ieder jaar een wisseling in de groepen

Dit is vooraf nog niet te voorspellen. Het heeft namelijk met veel factoren te maken.We zullen elke keer, net als nu het geval is, dat in het schoolplan uitwerken. 

 

  • Mochten er veel nieuwe aanmeldingen komen, vanwege de nieuwbouw, is daar genoeg ruimte voor.

Ja, daar is voldoende ruimte voor in ons gebouw.

 

  • Wat betekent de samenwerking voor het aantal leerkrachten?

We verwachten in de komende jaren een natuurlijk verloop van het aantal leerkrachten. Daarmee zijn we dan in lijn met het aantal groepen. Medewerkers met een vaste plek kunnen blijven, medewerkers met een tijdelijke plek bieden we extra mobiliteitskansen aan. 

 

  • Hoeveel groepen kunnen we behouden? 

Dit werken we komende tijd uit. 

 

  • Kunnen de groepen 7 en 8 natuurlijk uitstromen?

Dat is wel ons streven → dit werken we nog uit.


 

Terug naar boven ^

 


 

NIEUWSBERICHTEN

 

17 mei

Update vorming samenwerkingsschool

Het proces richting de samenlevingsschool verloopt zoals gepland. Onze verwachting is nog altijd dat we vanaf volgend schooljaar als samenwerkingsschool IKC De Bloeikas verder gaan.

Op dit moment zijn we in afwachting van de besluitvorming van de gemeente. Afgelopen maandag hebben Teske en Annika in de gemeenteraad een presentatie gehouden over het proces. Dit is door ons ervaren als een fijne bijeenkomst met waardevolle vragen.
Verder wordt er nog hard doorgewerkt aan, onder andere, de indeling van de groepen komend schooljaar en de werkwijze. Dit bespreken we komende MR vergadering met de ouder- en teamgeleding.
 


 

19 april

Update vorming samenwerkingsschool
Op dit moment zijn we in afwachting van besluitvorming binnen de gemeente. Onze verwachting is echter dat we vanaf volgend schooljaar als samenwerkingsschool verder gaan. Achter de schermen wordt daarom hard doorgewerkt. Er moeten namelijk behoorlijk wat zaken worden uitgewerkt. Neem de indeling van de groepen voor komend schooljaar, een belangrijke stap om te zetten. Maar daarnaast zijn er ook praktische veranderingen nodig, bijvoorbeeld als het gaat om onze administratie, het lesmateriaal en de werkwijze.

We hebben gelukkig al veel geleerd van elkaar de afgelopen jaren en hebben dit uitgewerkt in het fusierapport. Het is een mooie basis om vanuit verder te gaan. We zitten dus niet stil. Wordt weer vervolgd. 

 


4 april 2024

Update vorming samenwerkingsschool
Mooi nieuws in het proces van onze samenwerking; de Raden van Toezicht van beide besturen hebben ingestemd met het concept fusierapport.

We zijn op dit moment bezig om het concept fusierapport en concept fusie-effectrapportage definitief te maken zodat we deze rapporten kunnen aanbieden aan de gemeenteraad van Schagen.

 


28 maart 2024
 

Update vorming samenwerkingsschool
Zoals eerder in de nieuwsbrieven en tijdens de ouderavond is toegelicht, lagen bij beide MR-en het concept fusierapport en fusie-effectrapportage ter instemming. Woensdagavond 27 maart hebben de MR-leden van beide scholen unaniem ingestemd op de vorming van een samenwerkingsschool.

Het is, wat ons betreft, een heel fijn besluit. We kunnen weer verder. Alle feedback verwerken we de komende tijd in  de definitieve rapporten. 

De twee MR-en vormen vanaf 1 april één overgangs-MR. De MR-leden houden wij op de hoogte van alle ontwikkelingen. Ook het team gaat verder met alle voorbereidingen die er nodig zijn om een goede samenwerkingsschool te vormen. Wordt vervolgd.

 

 


8 maart 2024


Fusierapport samenwerkingsschool klaar voor instemming
De afgelopen weken hebben alle werkgroepen hard gewerkt aan het maken van het rapport hoe een samenwerkingsschool er in 't Zand uit zou kunnen gaan zien. Ook de vragen van de aanwezigen op de informatieavond zijn meegenomen. Dit alles is samengevoegd in twee conceptrapporten; een fusierapport en een fusie-effectrapportage. 

Deze liggen ter inzage in het directiekantoor voor ouders/verzorgers van onze school. Vragen kunnen gesteld worden aan de directie of de beide MR-en.

Stappen de komende tijd
De MR-en hebben de concept rapportages ontvangen om ons feedback te geven, om de afweging te maken of het worden van één samenwerkingsschool verstandig is en of er goede afspraken gemaakt zijn. De MR-en moeten namelijk instemming geven over deze samenwerkingsschool voordat we verder kunnen. Tijdens de MR vergadering van 27 maart aanstaande, staat deze instemming op de agenda.

Naast de instemming op de fusie gaan we de komende weken ook aan de slag met de vormgeving van de groepen voor de komende jaren. We werken verschillende varianten uit waarbij we rekening houden met de aangegeven wensen, de financiële en personele mogelijkheden. Deze varianten bespreken we ook met de MR.
 

Terug naar boven ^

 

IKC de Bloeikas

Kemphaanweg 1
1756 BB 't Zand
 
0224 244 000
info@debloeikas.nl

 

 

 

 

Nieuws     Agenda

de Bloeikas

Over de Bloeikas
IKC-lied
Onderwijs
Opvang KappioBibliotheek
Muziekschool
Hobbyclub

Groepen

Groepen 1&2
Groepen 3&4
Groepen 5&6
Groepen 7&8
Kinderdagverblijf
Peuterschool
Buitenschoolse opvang

 

Zoeken


Praktisch

Openingstijden
Vakantie & vrijedagen
Verlof aanvragen
Schoolgids
MR
OuderraadKwieb Ouderapp
Leerlingenraad
Klachten en suggesties

Locatie


Neem gerust contact met ons op


Copyright 2025 - IKC de Bloeikas
Inloggen | Design by TADA! vormgeving en fotografie